Karácsony András, 21st.century.phil-inst.hu Előadásom
bevezetőjében a kommunikációs szituáció néhány általános jellemzőjéről
beszélnék. Mégpedig olyan jellemzőkről, melyeket "megérint" (irritál,
átformál) a mobiltelefon mint médium megjelenésének ténye. Magyarán:
ahol átgondolásra szorulnak a kommunikációs szituáció értelmezésére
kialakult konvencióink. Megszokottságaink zavarai éppen a mobiltelefon
lényegi jellemzőjéből fakadnak, abból, hogy az nem térhez, hanem
személyhez kapcsolt. Előadásom további, terjedelmesebb részében először
a politikai kommunikáció néhány megkülönböztető jegyét mutatom be, majd
azon jelenségekre koncentrálok, amelyek a mobiltelefon mint új médium
megjelenésével tűntek fel a politikai kommunikáció érintő
tapasztalatvilágunkban. A kommunikatív szituáció, kis leegyszerűsítéssel, alapvetően kétféle lehet: A kommunikációban résztvevő személyek jelen vannak (interakció).
A résztvevők nincsenek jelen, hanem valamilyen ember alkotta közeg
(médium) közvetítésével kommunikálnak. (Az "ember alkotta médium"
kitétel csupán azért fontos, mert szigorúan vetten a jelenléttel
jellemezhető kommunikációs helyzetben is van közvetítő médium, a
hangrezgést továbbító levegő, ám ezt vizsgálódásunk szempontjából
kizárhatjuk a médium itt használt fogalmából.) Mivel az
elhatárolás a jelenlét fogalma mentén történt, szükségesnek látszik e
fogalom jelentését kissé pontosabban megvilágítani. További indok a
jelenlét jelentéstartományának átvilágítása mellett, hogy - s ezzel
máris jelezni kívánom a mobil mint új médium tapasztalásának
következményét - a mobiltelefon éppen a jelenlét értelemadásával
kapcsolatos konvenciókat zavarta meg. Mikor
beszélhetünk tehát arról, hogy a kommunikációs partnerek jelen vannak?
Először is arra gondolhatunk, hogy a kommunikáló személyek a maguk
testi mivoltukban ott vannak, ahol a kommunikatív szituáció zajlik.
Röviden: térbeli együttlétet jelez. Ezt a helyzetet az írásbeliség
elterjedése megváltoztatta; eredményeként - meghatározott szöveg által
- adott kommunikációban jelen lehetett a térben és időben máshol lévő.
Igaz - s ezt fontos -, csak mint a dialógust minimálisan teljesítő
partner.1
A változás következő szakasza a szóbeli kommunikációt a
jelenidejűségben közvetítő médiumok megjelenése (rádió, tv, telefon).
Valójában ezek formálták át igazán a jelenlét hagyományos jelentését,
mivel ekkortól a kommunikációs partnereket nem a térbeli, hanem az
időbeli együttlét kapcsolta össze. Ekkortól
vált ketté a jelenlét jelentéstartománya. Jelenthette ugyanis a
dialógus minimumaként megvalósuló egyidejűséget (pl. rádió, tévé) a
megszólalásban, és a dialógus maximumát elérő egyidejűséget (pl.
telefon). Az egyidejűséggel jellemzett második fázisban a jelenlét
alapján történő kommunikáció alapvetően a szóbeliséghez kötődött.
Alapvetően, de nem kizárólagosan, hiszen a jelenlét fogalmába bele kell
értenünk a dialógus maximumát teljesítő írásbeli kommunikációt is (pl.
SMS-en, vagy interneten keresztüli írásos csevegést). Ám az
írásbeliségnek ezen formái - a pillanathoz, az azonnali reakcióhoz
kötöttségük miatt - a szóbeliség karaktervonásaival is jellemezhetők. A
térben távollévő tehát ott lehet az interakcióban. De mit tud arról a
térről, ahol a kommunikációs partner(ek) van (nak)? Erre a vezetékes
telefonok világában megfelelő eligazítást adott, hogy a kommunikáló
felek tudták: privát vagy munkahelyi telefonszámot hívtak. A személyhez
kötődő mobiltelefon viszont nem adja meg ezt az eligazítást, hiszen
akit hívtunk, akárhol lehet. A mobiltelefonnal rendelkező persze
kísérletet tehet a privátélet és a nyilvános tevékenység
elválasztására. Amikor a mobiltelefonok még csak alapszolgáltatást
tudtak biztosítani, megtehette, hogy két készüléket szerzett be és
partnereinek - a kapcsolatok minősége alapján - az egyik vagy a másik
számot adta meg. A napjainkban használatos készülékekben viszont a
megadott hívócsoporthoz meghatározott, speciális csengőhang rendelhető,
így nincs szükség dupla mobiltelefonra. A csöngetés hangjából már
következtethetünk a hívás jellegére (hivatali vagy személyes). De a
hívó szemszögéből ennek a kettőségnek nincs különösebb jelentősége,
mivel - legyen szó két telefonról, vagy többfunkciós egyetlen
készülékről - nem tudja, hogy a hívott éppen hol, milyen körülmények
között van. A beszélgetés kezdete éppen ezért gyakorta közös
értelmezést kíván magáról a beszédhelyzetről. Ezt a gondolatmenetet
összegezve azt mondhatjuk, hogy a mobiltelefon a hívó szemszögéből a
hagyományos telefonszámokhoz kötődő privát/nyilvános megkülönböztetésre
támaszkodó orientáció megszokottságát irritálja. Ehhez
kapcsolható egy további jelenség, ami a hívott fél perspektívájában
értelmezhető. A hagyományos telefon kommunikációink lehetséges tereiből
kettőt metszett ki: a lakást (a privátélet színtere) és az irodát (a
munkatevékenység, vagy annak szervezésének központja). Ha valakivel
közös térben kommunikáltunk, tudtuk, hogy a lehetséges kommunikációs
terek közül csak az említett kettő esetében számíthatunk az éppen folyó
kommunikáció külső (telefon általi) megzavarására. S e zavarok
minimalizálására kialakultak különböző technikák, viselkedésbeli
konvenciók. A mobiltelefon elterjedése viszont felerősíti annak
valószínűségét, hogy az adott interakciót kívülről megzavarják. Szinte
bárhol számíthatunk arra, hogy vagy nálunk vagy a beszélgető partnerünk
zsebében megszólal egy telefon. S ez persze az adott interakcióban
lévők mindegyikét, azt is, akit éppen hívnak, zavarhatja. A
mobiltelefonálás jelenlegi költségei határozottan gyengítik egy olyan
viselkedésbeli konvenció kialakulását, ami nagyon egyszerűen azt
jelenti, hogy ha valakivel beszélgetésben vagyok, kikapcsolom a
mobiltelefont. Amit nyerek az udvariasság terén, az anyagilag
megterhel, ugyanis nekem kell visszahívni azokat, akik velem akartak
beszélni. Kissé
talán fellengzős fogalmat használva a rögzített és a mobil telefon
különbözősége a kommunikatív szituációban úgy ragadható meg, hogy amíg
az előbbi a helyet szentelte meg a távkapcsolattal, az utóbbi a
személyt. Jegyezzük meg ugyanakkor, hogy a korábbi évtizedekben, főként
ahol a vezetékes telefonhoz való hozzáférést a szűkösség jellemezte, a
helyre és a helyet birtokló személyre persze egyaránt vonatkozott a
"megszenteltség" állapota, s az ebből fakadó tekintély. A következőkben a politikai kommunikáció néhány fontosabb sajátosságát szeretném röviden jelezni.2
Az életünket átfonó többrétegű kommunikációs hálózatban azt nevezzük
politikai kommunikációnak, ami a hatalom megtartására vagy
megszerzésére irányul. Nem önmagában vetten a politika mint téma avat
valamit politikai kommunikációvá (ne feledjük, van politikatudomány
is), hanem elvileg bármilyen téma instrumentalizálása a hatalom
megtartása illetve megszerzése szemszögéből. Hatalom persze nemcsak a
politika terén értelmezhető, gondoljunk akár a gazdasági versengés
eredményeként létrejött monopolhelyzetre, vagy éppen az intim világban
megvalósuló alá- és fölérendeltségekre. A politikai hatalmat az
különbözteti meg a társadalmi élet más területén működő hatalomtól,
hogy a politikai hatalom a legálisan használható fizikai erőszakra,
illetve a használat lehetőségével történő fenyegetésre támaszkodhat. A
politikai jellegű kommunikációk másik jellemzője: egy adott közösségre
kötelező döntésekben, illetve az erre való reflexióban fejeződik ki. A
mindenkori kormányzat abban a helyzetben van, hogy cselekvéseit
egymáshoz kapcsolva döntéseket hozzon. A mindenkori ellenzék pedig ezt
a tevékenységet kritikailag megfigyeli, értékeli, esetleg akadályozza,
röviden: reflektál a döntésekre. Mindkét oldal együtt jellemzi a
politikát. Ami persze feltételezi, hogy önmagában vetten jogilag és
morálisan neutrális a két pozíció. A
politikai kommunikáció tobzódik az értékekben. Szabadság, egyenlőség, a
környezet védelme, jólét, gondoskodás, nemzeti identitás, európaiság,
az információs társadalom megvalósítása (a sor folyatható) - gyakran
felhangzó hívószó. Hogy ezek az értékek esetről esetre konfliktusban
állnak egymással - erről kevés szó esik. Értékekre hivatkozva
meggyőzően lehet kommunikálni, ám az érték nem különösképp hatóképes
döntési eszköz a politikában. Mivel mindenféle politikai program a
követők hatékony megszólítása érdekében értékcentrikus, egyik oldalt
sem foglalkoztatja különösképp az ígért értékmegvalósítás
diszharmóniája. Ez az oka annak, hogy a demokratikus politikai rendszer
alapjellemzője a kommunikációk "túllicitálása", ha úgy tetszik a
politika alapszavainak inflációja. A
politika, legalábbis a modern társadalom demokratikus politikai
rendszerében, egyszerre mutat fel szimmetrikus és aszimmetrikus
vonásokat. Szimmetria alatt a következőket értve: 1. Környezeti kapcsolat vonatkozásában:
a politika a fent említett sajátos jellemzői ellenére nem kitüntetett
része a társadalomnak, mindegyik részrendszer (politika, gazdaság, jog,
tudomány, oktatás, egészségügy stb.) egyaránt fontos, noha különböző
funkciót teljesít. 2. Belső jellemzők tekintetében: 2.1. A döntések kötelező jellege kiterjed a döntéshozóra is. 2.2. A kormányzat és az ellenzék hatalomra vonatkoztatott kommunikációi együtt konstituálják a politikát.
2.3. E két pozíció (kormányzat/ellenzék) csak funkcionálisan
elkülönített, azaz biztosított a két oldalt gyakorlatilag megvalósító
csoportok cseréje. Az aszimmetria pedig a politika belső
hierarchikus tagolódásában jelenik meg, mégpedig alapvetően
szervezetekhez kötődően. Akár a közhivatalokra gondolunk (parlament,
kormányzati szervek, önkormányzatok), akár a politikai pártok,
mozgalmak szervezeteire (pl. választmányok, elnökségek, frakciók stb.),
mindkét területen a hierarchikus szervezeti forma figyelhető meg. A
szervezetek hierarchikus felépítettsége (struktúrája) a káosz
fenyegetésétől védi a szervezetet, s hozzájárul a szervezet
stabilitásához. A hierarchikus struktúra kanalizálja a kommunikációk
áramlását azáltal, hogy biztosítja: a kívülről érkező "kommunikációs ajánlatok" a megfelelő helyen csatlakozzanak a belső kommunikációkhoz; a szervezeten belüli kommunikációk optimalizációját. Az
absztraktabb fejtegetések után nézzük meg, milyen következményekkel jár
a politika kommunikációk terén az, hogy a mobil mint médium betört
életvilágunkba, s így a politikába is. Elsősorban azokra a kommunikatív
helyzetekre kell figyelmet fordítanunk, melyekben a hagyományos telefon
mellett megjelent a mobil. A mobiltelefon mint személyhez tartozó
kapcsolatteremtő eszköz egyszerre ad személyesebb jelleget a
kommunikációnak és zavarja a szervezeten belüli hierarchiát.
Pontosabban a hierarchiát azért irritálja, mert a
személyes/személytelenebb kommunikációs mód elválasztása ebben az
esetben megnehezül. Gondoljunk csak arra, hogy a
kommunikációs ajánlatok tipikus szűrője, a titkárnő, aki a hierarchiára
tekintettel udvariasan vagy kevésbé udvariasan fogadja/elutasítja a
kommunikációt, ebből a kommunikációs formából kiesik. A hagyományos
telefonnal egy szervezet tisztségviselőjét (meghatározott szerepben
lévőt) hívhatom, a mobil pedig a személyhez kapcsol. A politikai
kommunikációk terén a mobiltelefon tehát, mint a szervezeti hierarchiát
irritáló elem, némi decentráltságot eredményez, vagy legalábbis annak
érzetét kelti. Ám
ezzel nem merítettük ki a transzformációkat. A szóbeliség súlyának
növekedése megkívánja a bizalom biztonságát. A politikai kommunikáció
írásos formája kevésbé bizalomra utalt, hiszen az írott szöveg tartalma
visszakereshető, a kommunikáció időpontja (az iktatás révén)
egyértelműen meghatározható. A kommunikáció témáját, idejét, esetleg
helyét érintő, bármely fél által felvetett vitatás szűk határok között
marad. Ezzel szemben a szóbeli kommunikáció megnyitja a visszamenőleges
vitathatóság terét, és éppen ezért feltételezi a kommunikatív szituáció
résztvevőinél az egymás irányában meglévő bizalmat. Ami viszont, egy a
politikában központi fogalmat illesztve a láncolatba, kihat a
hatalomra. A politikai hatalom nem elsősorban bizalomfüggő, hanem -
miként a korábbiakban említettem - a közösségre vonatkozó döntésnek
legális fizikai erőszakkal való kikényszeríthetőségének lehetősége.
Egyik oldalon a bizalomnövekedést tételezzük, s a szóbeliség ezzel jár,
másik oldalon viszont a hatalomnak, no nem feltétlenül alkalmazása,
hanem csak az alkalmazás lehetőségének jelzése, éppen hogy a bizalom
jelentőségét csökkenti. A hatalomban részesülő személy a mobiltelefon
által hozzáférhetőbb, már önmagában ez is növeli a kommunikációs
ajánlattal jelentkezőben a bizalomérzetet. Kérdés, hogy a bizalommal
átszőtt kommunikatív szituációban megjelenhet-e a hatalom? Persze
megjelenhet, de ennek ára: a bizalom lerombolása. Csak
közbevetve jegyzem meg, hogy a mobiltelefon mint a kommunikációban
igénybevett eszköz lehetőséget nyújt a rövidtávú archiválásra is, azaz
dokumentálásra használható eszköz. Erre nemrégiben hallhattunk jó
példát egy politikustól a televízióban. Az egyik parlamenti frakcióban
vita folyt a frakciógyűlés összehívásának "megfelelő módjáról" (e
kifejezéssel csupán azt jelzem, hogy nem feltétlenül törvényességi
kérdésről, hanem a politika íratlan játékszabályainak betartásáról volt
szó). A vita egyik résztvevője arra hivatkozott, hogy mobilja tárolta a
frakciógyűlésre hívó SMS-t (szöveget, dátumot) és ez egyértelműen
bizonyítja, hogy késve kapta a meghívást, feltehetően abból a célból,
hogy ne vehessen részt az ülésen. Ez az eset árnyalja a mobiltelefonhoz
kötött bizalomnövekedés szükségességét. Mivel azt mutatja, hogy ez az
eszköz nemcsak a bizalomnövekedésben konstitutív, hanem amikor hirtelen
elenyészik a bizalom, akkor is használható, mint a kommunikatív
szituációt dokumentáló apparátus.3 A
modern társadalomban a politika világa komplexebb mint az újkor előtti
korszakok politikája. Ez a komplexitás elsősorban a poláris szerkezet
(kormány-ellenzék) intézményesültségéből következik. Ez a szerkezet -
és az ehhez kapcsolódó tagolt nyilvánosság - azt biztosítja, hogy több
kérdés, probléma tartható napirenden, mint ami a kormányzati döntések
szempontjából indokolt. Éppen ez teszi gyakorlati lehetőséggé a
pozíciócserét, és az azt megalapozó versengést. Ebben a komplex
helyzetben a politika fokozottan szakértői tanácsadásra szorul. Újabb
pont, ahol a mobiltelefon szintén változást hoz a kommunikatív
szituációban. A politikai szakértői tanácsadás egy évtizeddel ezelőtt
még alapvetően az írásbeliséghez, és emellett az előre megtervezett
szóbeli találkozók lebonyolításához kötődött. A politikus és a
tanácsadó közötti jelenlegi "mobil kapcsolat" viszont megteremtette
annak lehetőségét, hogy a hirtelen felmerült, ad hoc kérdések kapcsán
is együttműködhessenek. A szakértőt - természetesen szimbolikusan értve
- nem kell bezárni egy szobába, ahol ott a telefon, vagy ahová a
tárgyalás szünetében átsétálhat a politikus. Publicisztikai fordulattal
élve: a politikus tanácsadója mobil (szabad) a saját életének
megszervezésében, ha zsebében lapul a mobiltelefon. Ebben a
megváltozott helyzetben a szakértő tanácsadó munkája már nem merül ki a
politikai stratégia formálásában, bevonódik a napi kérdések eldöntésébe
is. Ennek hatása a demokratikus politika világára inkább negatív.
Mégpedig azért negatív, mert a szakértő tanácsadó mindig egy külső
(azaz nem politikai) racionalitás-szempontot hoz a képbe. Amíg csak
stratégiai kérdésekről van szó, addig ez nem torzítja a politikát, mert
a politikai testületeknek az érdekkiegyensúlyozásból fakadó
nehézkessége, szervezeti tagoltsága, a stratégiai elvek aktuális
döntéssé átformálása megszűri (ha úgy tetszik "politizálja") a külső
racionalitást. Amikor viszont a szakértő tanácsadó közvetlenül belép a
döntési szituáció vitájába (természetesen mind a kormányzati, mind az
ellenzéki oldalon), akkor mindkét oldal politikusai sokszor nem tesznek
mást mint a két "külső" racionalitást közvetítik, ütköztetik. Vizsgálódásom
lezárásaként néhány olyan problémakört jelzek röviden, melyek a
mobiltelefon (és az internet) további, esetleges jövőbeli kihatását
mutatják a politikai kommunikációk világára. A
tömegkommunikáció politikai hírvilágát érinti a mobiltelefon egyik
újszerű szolgáltatása, a WAP-on keresztüli informálódás. Ez a jelenlegi
állapotában nagyon korlátozottan nyújt lehetőséget a politikával
kapcsolatos tájékozódásra. A "rövid hír" műfaja ugyanis szinte nem
képes kontextusba helyezni a közölt információt, így politikai
orientálásra kevésbé alkalmas. A
közigazgatás vonatkozásában megemlítendő: amennyiben megtörténik a
közigazgatás (jog) kommunikációjának elektronizálódása, az új
lehetőségeket nyit a mobil területén is, pl. önkormányzatok,
minisztériumok ügyfélszolgálatában megjelenhet az SMS-en keresztüli
kapcsolat. Pályázatok kiírói SMS segítségével folyamatosan értesíthetik
a potenciális érdeklődőket (ami persze feltételezi, hogy a pályázatok
iránt érdeklődők bejelentkeznek a kiíró adatbázisába). Közhivatalok
összeállíthatnak különböző témakörökben "Mit kell tudni" rövid
információs-csomagokat, melyek mobilon keresztül is hozzáférhetők.
Ennek a területnek a hazai jogszabályi háttere azonban jelenleg még nem
kiforrott. Nem
kerülhető meg a "demokrácia jövőjének" kérdése sem. Igaz, ez nem
speciálisan csak a mobiltelefont, hanem annak tágabb közegét, az
internet által behálózott világ és a politika hagyományos (modern)
formájának viszonyát érinti. Amennyiben van értelme annak, hogy a háló
által összekapcsolt felhasználókat a "virtuális társadalom" fogalmával
jelöljük meg, akkor alappal beszélhetünk virtuális demokráciáról is,
mint e közösség döntéshozatali módjáról. Ezt a demokráciát a "földi"
demokráciától igencsak eltérőnek képzelhetjük el. Csak két várható
jellemzőjét megemlítve: (1) a technikai feltételek biztosítják, hogy a
periodikusan ismétlődő választásokat a folyamatosan alkalmazott
közvéleménykutatások váltsák fel. (Távoli analógia: a helyi
népszavazások svájci gyakorlata). (b) Jelenleg a politikai
véleményformálásban, a tömegkommunikáció befolyásoló ereje mellett,
szerepet játszik az a lokális, életvilágbeli tapasztalat, amit az ember
a környezetében lévő társakkal (hozzátartozók, barátok, szomszédok)
mintegy közösen alakít ki. A "virtuális társadalom" demokráciájában ez
a "természeti" lokalitás elenyészik, s helyét átveszi a közös témák,
közös érdeklődések által konstituálódott virtuális lokalitás.4 A
mobiltelefon elterjedése kérdésessé teszi a privátszféra hagyományos
értelmét. Ezt a személyes vagy intimszférát - ami tabu a környezet, a
nyilvánosság számára - az újkori politikai kultúrában az emberi jogok
védelme alá helyezték. A mobiltelefon viszont a folyamatos
elérhetőséget biztosítja. A privát és a nyilvános közötti határ, éppúgy
mint a szabadidő-munkaidő határa elasztikussá vált. A jövő egyik fontos
kérdése: ebben a helyzetben miként viszonyulunk a szabadsághoz, s a
szabadságot védő jogokhoz. Karácsony Tamás A politikai kommunikáció transzformációja, 21st.century.phil-inst.hu Jegyzetek Dialógus
minimum: "kérdés - válasz" polaritás. Dialógus maximum viszont reflexió
a "kérdés - válasz" polaritásra, azaz megjelenik a harmadik szakasz: a
"viszont (válasz vagy kérdés)". A
politikai kommunikációt részletesebben jellemeztem: Karácsony A., "A
politika kommunikációelméleti megközelítése Niklas Luhmann
munkásságában", a Szabó Márton által szerkesztett Beszélő politika c.
kötetben, Budapest: Jószöveg, 2000, 86-112.o. Jóllehet az SMS-t írják, használatmódja, mégis, inkább a szóbeli kommunikációkhoz hasonítja. A
virtuális társadalom és ehhez kapcsolva a virtuális demokrácia
kérdéséről lásd: az ARTA tv-csatorna 1995. novemberi "Die
Informationsbombe" címmel sugárzott beszélgetését Paul Virilio
(filozófus) és Friedrich Kittler (médiakutató) között. A beszélgetés
szövege az alábbi helyen olvasható.
|